Året var 1923. IF Sifhälla firade 15-årsjubileum. Det känns ju som ett ganska blygsamt jubileum med tanke på att samma förening nu är 110 år – visserligen numera som SK Sifhälla efter sammanslagningen med Säffle SK på 1940-talet. Den gången ville man ändå fira jubileet med en jubileumsskrift.
En kommitté fick i uppdrag att åstadkomma denna jubileumsskrift. När den var färdig kunde man läsa ett förord, som inleddes högtidligt.
- Femton år är en droppe i tidens hav men för en liten idrottsförening som vår, en länk av betydelsefulla händelser, vilka det har sin glädje att plocka fram ur minnenas gömma, omsorgsfullt befria från glömskans spindelväv och återgiva dess naturliga friskhet och osökta behag.
Man kan ana att det hade slipats en hel del på formuleringarna.
Resultatet blev en 16-sidig skrift som till hälften är fylld med annonser. På de övriga sidorna berättas om de första årens verksamhet. 1923 var det framförallt fotbollen som stod i centrum för intresset. Sifhälla hade ju redan 1917 blivit Värmlandsmästare i fotboll genom finalseger över Degerfors IF. Skidåkning och tennis fanns också i föreningen.
Innehåller 72 annonser
Naturligtvis är det intressant att läsa om den tidens idrott, men frågan är om det inte är ännu intressantare att läsa annonserna. Det finns inte mindre än 72 annonser i varierande format. Tillsammans ger de en ganska bra bild av det som Säffle för snart ett sekel sedan hade av affärer, hantverkare och industrier.
I fråga om storlek var det tre annonsörer som stack ut. ”Säkrast till målet” kom man med en ”Säffle” råoljemotor från Säffle Motorverkstad, Bröderna Bruce. Säffle borde ha stavats med e i stället för med ä i just den annonsen. Bröderna Jakobsson hade också en halvsida och här hade man kanske väntat sig en annons för möbler. I stället annonserade man om Nike marinmotorer. En sådan visades också i bild. Den tredje halvsidesannonsen kom från Säffle Möbelfabrik. I denna uppmanades Säffleborna att komma till fabrikens utställningslokal vid Västra Storgatan.
Bilarna hade gjort sitt intåg och flera annonsörer erbjöd skjuts. Det var M G Backe som lovade låg taxa. Nya Åkeriet erbjöd bilskjuts ”med förstklassiga bilar” och E Eriksson hade ett annat sätt att locka kunder. Han fastslog att kravet var ”god behandling och en säker förare” och det fick man om man ringde honom. Axel Lindblom lockade med bilskjuts som var ”god och bekväm”.
H J Schääfs verkstad på Sundsborg i Säffle hyrde ut bil för längre eller kortare resor. Förmodligen ingick förare i uthyrningen. Körkort var det ju inte många som hade den gången.
Praliner för sportiga
Några annonsörer försökte naturligtvis anpassa innehållet i sin annons till den tänkta läsarkategorin. Firman Lennaárd´s hade därför rubriken ”Allt finnes, som en sportens utövare behöver.” Läser man vidare i annonsen så är det apelsiner, pastiller, praliner, konfekt samt bananer och kex.
Hotell Royal annonserade också, men bara med sitt namn. Telefonnummer behövdes inte för att komma i kontakt. ”Telefon: Namnanrop” läser man i annonsen. Det räckte med andra ord att snurra på veven på telefonen, vänta tills telefonisten svarade och då begära Royal så kopplades samtalet fram. Just det året skulle emellertid namnanrop avskaffas och nummeranrop bli det som gällde. Det fanns cirka 300 telefonabonnenter i Säffle 1923.
Konditorier fanns det flera bland annonsörerna. Arvid Larssons konditori, Gustavssons konditori och Ekstedts konditori – som tio år senare skulle bli Holgers.
Nybergs 10-årige son
Nybergs Charkuteriaffär rekommenderas i en annons. Det var Hugo Nyberg som drev charkuteributiken. Hemma hos honom fanns 1923 en 10-årig son som hette Arne. Han skulle komma att bli uppmärksammad i kommande jubileumsskrifter. Arne växte nämligen upp till en fotbollspelare som via IF Sifhälla kom till IFK Göteborg där han vann ett par SM-guld och dessutom blev landslagsman, bland annat i VM 1938.
Ytterligare ett par charkuterister annonserade. Det var M Olaussons Eftr Charkuteriaffär – innehavare Melker Olsson – och Bröderna Anderssons Charkuteriaffär vid Stortorget. Den sistnämnda annonserade om ”Tysk Leverpastej”. Speciellt tysk lär den dock inte ha varit eftersom det angavs att den var av egen tillverkning. Kanske var receptet tyskt?
Ibland möter man en överraskande formulering i annonsinnehållet. Det gäller till exempel F Nilssons Trädgårdshandels annons. I denna rekommenderas träd, buskar, rosor och alla sorters plantor. Detta med tillägget ”Plantera i Fädrens jord”.
Billiga förlossningar
När man studerar annonserna får man också en påminnelse om att det förr inte bara var att åka till BB när det var dags att föda barn. Med en stork som passande blickfång utlovade Hanssons privata förlossningshem ”moderata priser”. Det var först efter tillkomsten av nya lasarettet 1940 som Säffle fick BB i landstingets regi.
Många annonser var illustrerade, vilket är värt att notera eftersom det på den tiden krävdes klichéer för att åstadkomma det. Att visa en bild på en orgel av egen tillverkning var inte helt enkelt, men Berggren & Bengzons orgelfabrik vid Bergsgatan gjorde sig det besväret.
- Vår Specialorgel är oöverträffad i tonskönhet och kvalité, hävdade man i annonsen och tillade att man fått tusentals tacksamhetsskrivelser från belåtna köpare.
Ett verkligt blickfång hittar man i annonsen från Bröderna Björquist. En fotbollspelare i full aktion drog blicken till annonsen. Här kunde man köpa allt från fotbollar och boxhandskar till termosflaskor och hängmattor. Och förstås velocipeder av bästa märke.
Trycktes i Säffle
Jubileumsskriften trycktes i Västra Värmlands tryckeri i Säffle. Man kan gissa att en del av ersättningen för tryckningen blev en annons. En sådan hade nämligen Västra Värmland med i skriften. ”Som god etta bland alla tidningar i orten kommer Västra Värmland i fråga om spridning” läser man i annonsen. Dessutom med tillägget ”Enda tidning som tryckes i Säffle”. Det var förstås också sanning. Konkurrenten Säffle-Tidningen trycktes ju i Filipstad. Bara två år senare var de inte längre konkurrenter. Då slogs Säffle-Tidningen och Västra Värmland samman.
Sven-Erik Dahlström