Fler svenska turister kontaktar hotellreceptionen när de blir sjuka under en utlandsvistelse, i stället för sitt försäkringsbolag. Spanien ligger i topp som landet där flest nordiska resenärer blir sjuka eller skadar sig.
Enligt SOS International anmäls flest skadeärenden från Spanien. Även Turkiet och Grekland ligger högt upp. I juni, juli och augusti förra året hanterade SOS International mer än 33 000 ärenden från nordiska resenärer som blivit sjuka eller skadats under en utlandsresa. Drygt en tredjedel ärenden rörde svenska resenärer.
Nu varnar försäkringsbolaget If för risken att tvingas betala för dyra och tidskrävande behandlingar helt i onödan. Det förekommer nämligen att vissa sjukhus utnyttjar att patienten är turist.
Jenny Rudslätt är reseförsäkringsexpert på försäkringsbolaget If.
– Går du till en doktor som du har hittat via, till exempel, hotellets rekommendation kan du dessutom riskera att själv få ligga ute med stora summor pengar då privata sjukhus ibland kräver ett kreditkort som garanti för att de ens ska ta in dig, säger hon i ett pressmeddelande.
Rädda att göra fel
USA är ett land där överbehandling vanligt förekommande enligt Jenny Rudslätt.
– Dels finns det ett ekonomiskt intresse, men det är också av rädsla för att göra fel och bli stämda som amerikanska läkare ordinerar vård som kan vara överflödig, dyr och tidskrävande.
I en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag försäkringsbolaget If uppger 45 procent av de tillfrågade att de skulle vända sig till hotellreceptionen för att få hjälp vid sjukdom.
26 procent anger att de skulle ringa sitt försäkringsbolag eller SOS International.
Varför kontaktar många hotellet i stället för sitt försäkringsbolag?
– En anledning kan vara att det upplevs som enkelt och att det är den informationen som de har fått från hotellet om vad de ska göra om någonting skulle hända på resan. En del tror nog att försäkringsbolag är krångliga att handskas med och att det är något man tar hand om efteråt. säger Jenny Rudslätt.
Vård via app
Fyra procent uppger i undersökningen att de skulle kontakta den svenska vården via en app om de blev sjuka utomlands. Då är det viktigt att kontrollera att ens försäkringsbolag godkänner intyg från appläkare, tipsar Jenny Rudslätt.
– Men oavsett vilket försäkringsbolag man har är det viktigaste att ta kontakt direkt för att få en kvalitetssäkrad vårdgivare redan från början.