Roadracingföraren Christoffer Bergman från Säffle fick inte den bästa starten i supersport-VM på Phillip Island i Australien. Förberedelserna var knappa och teamet fick avbryta tävlingen efter att en slangklämma hade spruckit. Nästa deltävling skulle varit i Qatar för två veckor sedan, men på grund av de rådande läge som världen befinner sig i, har tävlingarna förskjutits till okänt datum.
Så sent som i december fick Christoffer och hans polska racing team Wójcik reda på att de var antagna och skulle få köra mästerskapet i supersport.
- Det var därför vi inte ville börja förbereda och bygga grejer förrän vi visste att vi fick starta, säger Christoffer och berättar att han hade mycket problem med tekniken under tävlingen.
Kraschade
Om det var en på miljonen eller bara otur kan inte Christoffer svara på, men under racet kraschade han och var tvungen att avbryta loppet.
- Det var egentligen inte mitt fel, eller det var inte någons fel. Det var en av slangklämmarna till en av slangarna på kylaren som mer eller mindre hade spruckit rakt av och det är en sådan grej som egentligen inte händer, säger han.
Just då låg han på en tionde plats och som tur var gick det bra med både honom och cykeln. Han hade fått ner hastigheten tillräckligt för att ta gruset och barriären utan att skada sig. Men utan vatten i systemet så går motorn varm och det gjorde att Christoffer inte kunde fortsätta köra.
- Jag hade tänkt att försöka fortsätta, men så såg jag att slangen var lös, så då var det bara att bryta tyvärr.
Hur hade det sett ut om du fortsatte köra?
- Normalt sett är det ingen idé att fortsätta egentligen, förmodligen så ligger man sist med kanske 30 sekunder och det går inte att köra ikapp.
För två veckor sedan skulle Christoffer varit i Qatar, men det är än så länge inställt på grund av coronasituationen. Nu väntar teamet på ett nytt datum, även race tre och fyra är framflyttat.
- Som det ser ut nu och jag tror inte det kommer hända heller tyvärr, men då är nästa race i kalandern i Imola i Italien 9-10 maj. Men det känns som att Italien är väl i det sämsta läget i Europa just nu, så jag har lite svårt att se att det ska bli av.
Hur påverkar detta för dig?
- Än så länge är det väl ganska så okej, det ger oss lite mer tid och förbereda cykeln. Sen skulle vi vilja åka iväg och testa lite, men det har vi heller inte möjlighet till. Så vi får se vad som händer, men så länge de flyttar fram racen och har som plan att köra på nya datum, så har vi inte tappat någonting. Det är egentligen en fördel för oss mot alla andra team, då kanske vi kan komma lite mer förberedda istället för 70 procent.
Starka ekonomiskt
Teamet som Christoffer tillhör är ett ganska nybildat team, som inte hållit på så länge, men det har alla förutsättningar att ta honom långt i roadracing.
- Ja absolut, de har en jättevilja. De har kanske inte all kunskap om man säger så. Alla sådana här sporter kräver mycket erfarenhet, men de är ganska starka ekonomiskt.
Han säger att alla medel finns där och att planen tillsammans med teamet sträcker sig längre än ett år. De räknar med att första året kommer att vara ganska tufft.
- Vi hoppas kunna jobba oss framåt under säsongen och få lite bättre resultat i slutet och sen inför kommande år bygga vidare på det.
Andraplats i 24-timmars
Det är såklart tråkigt för Christoffer att det mesta är förskjutet och precis som för alla andra idrottare och evenemang står Endurance-VM i samma position. Det är ett långlopps-VM som Christoffer skördat stora framgångar i tillsammans med ett annat team i Wójcik. Förra året kom han och två andra förare på en andraplats när de körde 24-timmarsracet.
- Teamet har aldrig haft ett sånt bra resultat heller, så det var jäkligt kul faktiskt att vi lyckades få till det, säger han.
Hemma i Säffle
Just nu befinner sig Christoffer hemma i Säffle och laddar på andra sätt, även om han inte kan köra på motorcykeln så blir det träning i form av att köra cross.
- Jag har varit iväg i princip varje helg och kört, det är väldigt bra träning för kroppen.
Blir det inte en stor skillnad att gå från roadracing till cross?
- För min del blir det ändå lite densamma, det är ju en motorcykel i sig. Normalt sett, de som har kört cross innan eller typ speedway, har ganska så lätta att ställa om till motorcykel. Jag kommer ju från crossen sen tidigare innan jag började köra motorcykel och det är väl förmodligen därför som jag har kommit såhär långt, säger Christoffer.