• idag
    28 okt
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    29 okt
    10°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    30 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    31 okt
    11°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    1 nov
    11°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Dålig hänsyn på Säffles gator

Ledare
PUBLICERAD:
Claes Österman, chefredaktör och ansvarig utgivare.
Foto: Jenni Jansson
Svarta trafikskolor, bilförare utan körkort, drogade fartdårar, a-traktorer och raggarbilar med dånande högtalare, bilförare som inte förstår högerregeln eller vägrar använda blinkers, cyklister som struntar i alla trafikregler. Trafiksituationen i Säffle har verkligen hamnat i fokus i sommar.

Polismyndigheten skulle förmodligen kunna finansiera ett par kvarterspoliser om man hade regelbundna trafikkontroller i Säffle och bötade rattfyllon, körkortslösa och fortkörare. För att inte tala om alla körkort som hade blivit indragna.

Bilintresset i Säffle är, precis som i övriga Värmland, enormt och att a-traktorer och rostiga raggarbilar med halmbalar på taket åker gata upp och gata ned stör mig inte så länge de inte skräpar ned eller viftar med amerikanska sydstatsflaggor eftersom jag ogillar amerikansk högerextremism.

Jag respekterar detta bilintresse och raggarkulturen. Men jag får ingen respekt tillbaka. Tvärtom. Det öronbedövande bullret från många  inte alla bilarna har bara ett syfte. Nämligen att störa, få uppmärksamhet och visa att man skiter fullständigt i begreppen hänsyn och respekt. Varför skulle man annars dunka på så in i h-e nattetid när många av oss behöver vila inför nästa arbetsdag?

Men bullret är inte det största trafikproblemet i Säffle. Inte heller bristande kunskaper om högerregeln eller oviljan att hjälpa andra bilister med sina blinkerljus.

Det största problemet är alla drogpåverkade förare som - också utan respekt och hänsyn - riskerar andra människors liv och hälsa när de tar sig rätten att köra bil på fyllan eller i knarkrus. Risken att åka fast är minimal och bara en bråkdel av dessa fastnar i poliskontrollerna och får sina straff.

Ett annat stort problem är att många bilförare inte ens har körkort och inte är kapabla att kör bil. De har ingen förar- eller trafikutbildning och har sällan annat dåligt förfalskade körkort. Därför är det inte ovanligt med galna u-svängar på huvudleder, påbackade bilar på parkeringsplatser eller förare som tar fel på broms- och gaspedal och kör på gående på övergångsställen.

De svarta körskolorna har haft fritt spelrum i Säffle och vänder sig uteslutande till utrikesfödda som inte vet hur vårt system fungerar. Varje dag ser jag olagliga övningsbilar utan övningsskylt och en instruktör utan behörighet att lära andra köra bil. En svart trafikskola i Säffle lovade på Facebook sina elever att de skulle få körkort på en vecka om de tog en intensivkurs i Säffle. Det kostade 10 000 kronor men då var man alltså garanterad körkort. En elev kom dit tre gånger och betalade sammanlagt 30 000 för att få körkortet. Men körskolan kunde av förklarliga skäl inte uppfylla garantin och när eleven ville ha tillbaka sina pengar hade körskolan upphört att existera.

Korkat misstag av honom. Hade han vänt sig till någon av Säffles seriösa trafikskolor hade 30 000 räckt långt. Problemet var bara att han inte visste hur det fungerar i Sverige.

Jag skulle också kunna säga några sanningens ord om cyklister som inte förstått att trafikregler även omfattar den som cyklar. Att man inte har företräde när man cyklar på trottoarer eller övergångsställen, att man ska använda ljus för att vara synlig för andra trafikanter. Det kallas hänsyn.

Claes Österman, chefredaktör

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje.