Hoppa till huvudinnehållet

Slår upp porten till digital galleria

Publicerad:
Reporter Marina Drake
Marina Drake
marina.drake@saffletidningen.se
Köpmannaföreningen startar i samarbete med Säffle kommun, Askås och Taxi Säffle en gemensam e-handelplattform - Säfflegallerian.
Köpmannaföreningen startar i samarbete med Säffle kommun, Askås och Taxi Säffle en gemensam e-handelplattform - Säfflegallerian. Foto: Marina Johansson

Coronapandemin har fått både säljare och köpare att tänka i nya banor för att handeln ska fungera. I tider av social distansering och karantän för riskgrupper, väljer allt fler att handla digitalt. Nu lanseras SäffleGallerian – en gemensam e-handelsplattform för butikerna i Säffle.

– Det här är väldigt stort, säger Stefan Källvik, ordförande i Köpmannaföreningen.

Det är inte första gången som ämnet varit uppe för diskussion i Köpmannaföreningen och föreningen ELSA.

– Jag vet att det talades om det redan när jag började jobba här 2012, och säkert längre än så, säger Stefan.

SäffleGallerian – så heter det digitala köpcentrum som lanseras inför julhandeln.
SäffleGallerian – så heter det digitala köpcentrum som lanseras inför julhandeln. Foto: Marina Johansson

Coronakalldusch

Den gången föll det på för höga kostnader, och kanske att marknaden ännu inte var mogen för det. Annat är det i dag. I dag förväntar sig nästan konsumenterna att man kan handla över nätet, och corona kom som en kalldusch för många fysiska butiker. När folk uppmanades att hålla sig hemma så mycket som möjligt, sjönk försäljningen som en sten för många – i synnerhet småföretagarna.

– Man förstod snart att många branscher skulle drabbas hårt, säger Stefan, vars egna butik Ica Kvantum snabbt riktade in sig på att erbjuda utkörning av varor – något som förvisso funnits tidigare men har ökat med 500 procent det senaste halvåret.

I hamn

Frågan om en gemensam webbhandelsplats blev återigen aktuell när Stefan samtalade med kunden Jonas Askås, vd på Askås som är just e-handelsleverantör.

– "Nu har jag en plattform till SäffleGallerian!", sa han några dagar senare. Jag tog med det till Köpmannaföreningen och i maj var det bestämt att vi skulle göra detta.

Jonas Askås, vd på Askås, låter Köpmannaföreningen använda plattformen gratis under pandemin.
Jonas Askås, vd på Askås, låter Köpmannaföreningen använda plattformen gratis under pandemin. Foto: Jenni Jansson

Trots att beslutet togs för många månader sedan, har man velat ligga lågt. Det har varit mycket formalia och många om och men i planeringsstadiet – men nu är Stefan och köpmannaföreningskollegan Magnus Jansson stolta över att presentera resultatet. Det finns ännu några lösa trådar, men vad de beskriver som en "höglundabacke" i början har krympt till ett fartgupp.

– Vi har för närvarande ett tiotal anslutna butiker. De som redan har en e-handel behöver inte ersätta den med denna, utan då länkar vi från plattformen. Även de butiker som tillhör större kedjor med egen gemensam webbhandel kan vara med också i denna, om det godkänns från högre upp, säger Magnus.

Börja med favoriter

Lagom till skyltsöndagen är det tänkt att plattformen ska lanseras. Butikerna lägger just nu in produkter för fulla muggar, och får hjälp med det av två administratörer för sidan. Det gäller att göra det pö om pö.

– Bara i min butik har vi 42 800 produkter. Så det är omöjligt att registrera allt på en gång. Så vi uppmanar alla att börja med storsäljarna, sådant som de vet att de har i lager och kan garantera en säker leverans av, säger Magnus.

Målet är att varje butik ska kunna erbjuda åtminstone 100 artiklar genom webben.

Butikerna – här Manne Foto – uppmanas att i första hand registrera sina storsäljare på webben.
Butikerna – här Manne Foto – uppmanas att i första hand registrera sina storsäljare på webben. Foto: Marina Johansson

Hemkörning

Handlar man över nätet vill man förstås oftast ha varan hemskickad. Det står Taxi Säffle för, i samarbete med kommunen.

– De både levererar hem till dörren om kunden bor i Säffle kommun, och fixar frakt när det är mer långväga beställningar. Det är en oerhört viktig del i detta, säger Stefan.

Köpmannaföreningen har hållit i ett antal workshops för arbetet med plattformen.
Köpmannaföreningen har hållit i ett antal workshops för arbetet med plattformen. Foto: privat

Fantastiskt samarbete

Som en av den lokala handelns främsta fördelar nämns ofta att butikerna är personliga och unika. Man har lagt ned arbete på att förmedla den känslan även på webben, bland annat genom presentationer av butikerna.

– Webbhandel tenderar att vara väldigt steril. Vi har velat lyfta fram mjuka värden och att man får en personlig och varm känsla även i det digitala, säger Stefan.

Han kan inte nog berömma allas insatser i projektet.

– Kommunen har varit fantastisk, och så Jonas som låter oss använda plattformen gratis under corona och sen till ett mycket förmånligt pris. Det har varit ett fantastiskt engagemang och samarbete hela vägen. Det var verkligen länge sedan som man kände det här drivet i Köpmannaföreningen.

"Det har varit ett fantastiskt engagemang och samarbete hela vägen", säger Stefan Källvik.
"Det har varit ett fantastiskt engagemang och samarbete hela vägen", säger Stefan Källvik. Foto: Marina Johansson

Framtidssatsning

Att kunna handla i Säffles butiker över nätet underlättar för de kunder i kommunen som behöver stanna hemma på grund av pandemin. Men det öppnar också dörren för nischade butiker att hitta en kundkrets utanför kommunens gränser. Magnus och Stefan tror att SäffleGallerian är här för att stanna.

– Efter pandemin räknar jag med att efterfrågan sjunker till en början, för det kommer finnas ett uppdämt behov av att gå ut och träffa folk i fysiska butiker. Men sen tror jag att det ändå kommer att ligga på en hög nivå. En stor del av handeln sker ju digitalt i dag, säger Stefan.

– Det här ger ytterligare ett ben att stå på för våra företagare och ligger helt rätt i tiden. Vi drar nytta av varandra för handeln i Säffle, säger Magnus.

Med den gemensamma e-handelsplattformen SäffleGallerian tar butikerna i Säffle ett stort steg för att överleva pandemins stryptag på handeln – och även in i framtiden. Magnus Jansson och Stefan Källvik är väldigt stolta över resultatet.

Artikeltaggar

AskåsEkonomiFöreningen ElsaJonas AskåsMagnus JanssonNyheterStefan KällvikSäffleSäffle köpmannaförening

Så här jobbar Säffle-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.