Nu får Säffle sin alldeles egen julkalender. Det är Säffle Kulturskola som i samarbete med Säffle kommun har producerat den digitala julkalendern som har premiär på webben den 1 december då den första av 24 luckor öppnas.
– Det är ett av våra största projekt någonsin, berättar Malin Axelsson på Kulturskolan.
Kulturskolans verksamhet har i hög grad präglats av coronapandemin i år och därför har man hela tiden haft alternativa planer för att hantera alla oväntade situationer.
När man tidigt i höstas anade att hösten också skulle begränsas av pandemin, kom brassläraren Johan Lundborg med en idé:
– Vi gör en julkalender!
Sagt och gjort! Alla tyckte att idén var roligt och planeringen drog igång direkt.
– Julen började i oktober för alla oss som varit inblandade i detta. Vi har så klart spelat in många av inslagen i förväg och just nu pågår en massa arbete med klippning och mixning, berättar Malin Axelsson som är projektets samordnare.
Ett syfte är att man vill lyfta fram alla elever i Musikskolan, oavsett om man är nybörjare eller har hållit på länge och är van att uppträda.
– Vi vill visa bredden av det vi håller på med, förklarar Malin.
December är av tradition Musikskolans mest intensiva period med allt vad det innebär av repetitioner, förberedelser och uppträdanden. Men i år har både julshowen på Medis, Luciakonserten i Säffle kyrka och adventkonserten i By kyrka fått ställas in.
– Och det är ju trist att aldrig få uppträda inför publik. Därför tycker vi alla att den här julkalendern är ett jättebra sätt att visa upp verksamheten och vad vi lärt oss, säger Malin.
Vad får vi se?
– Nu får man ju inte tjuvkika i luckorna så det kan jag inte avslöja. Men det blir stor variation. Många klassiska julsånger, mycket julstämning förstås och en hel del överraskningar. Jag vågar lova att det blir varierat och brett, svarar Malin.
Hon betonar att det är ett gediget teamwork på många plan som ligger bakom produktionen. En fördel med projektet är att man samtidigt fått lära sig mycket om att arbeta med film.
– Filmbyrån Make My Day i Karlstad har gjort några av inslagen och det har varit väldigt lärorikt att se dem arbeta. Över huvud taget hart det varit jätteroligt att jobba med det här.
Men intensivt.
– Verkligen! Jag tyckte att den digitala produktion som vi gjorde i våras var enorm men det här har varit betydligt större att genomföra, säger Malin.
På hemsidan
Julkalendern kommer att ligga på Säffle kommuns hemsida och på sociala medier där man kan öppna en ny lucka varje dag klockan 10.
- Med den här digitala julkalendern vill kommunen skapa en aktivitet som många Säfflebor kan ta del av på ett tryggt och säkert sätt, och vi hoppas att den kan sprida en del ljus och en känsla av samhörighet i dessa tråkiga tider när så mycket av det som vi är vana med har fått ställas in, säger Johan Österman, som är kommunikationsansvarig på kommunen.
Kommunen testade något liknande när firandet på både valborg och nationaldagen blev inställt tidigare i år.
– Då sände vi konserter med Säffle Manskör och Kulturskolans elever digitalt istället och det blev väldigt uppskattat med många tusen tittare. Nu gör vi samma sak fast i betydligt större skala.