Coronapandemin fick många att handla på nätet i stället för att besöka fysiska butiker, samtidigt som de sistnämnda har varit mer beroende än någonsin av sina kunder för att överleva. 2020 var året då Säffles butiker gjordes tillgängliga även på nätet genom SäffleGallerian – en plattform som Askås satt upp och låter brukarna använda gratis under pandemin. Det i kombination med hans mångåriga engagemang för Säffle på flera fronter gör att företagets vd Jonas Askås är årets säfflebo 2020.
– Vilken grej! utbrister pristagaren när den första chocken lagt sig.
För det var en väldigt förvånad pristagare som tog emot informationen på telefon i mitten av december. Det blev några "oj" och "men" innan det landade i ett "fantastiskt".
– Det var verkligen oväntat. Men kul, såklart. Hedrande!
Säffle på nätet
När Jonas tar emot Säffle-Tidningen i hallen – på avstånd – har redan nämnda SäffleGallerian – ett samarbete mellan Askås, Säffle Köpmannaförening, Säffle kommun och Säffle Taxi – varit i bruk i några dagar.
– Det verkar som att det har fått en bra start. Jag vet flera som har handlat och det blir säkert snart fler när det blivit mer etablerat. Det var bra att det kom i gång medan julhandeln ännu pågick.
Han vill inte ta åt sig äran för idén.
– Det var min bror Daniel som lyfte det med mig, och flera har tydligen gått i liknande tankar tidigare. Men jag var väl med och såg till att det blev av. Nu finns bra förutsättningar för att etablera e-handel även på ett lokalt plan. Så var det inte förut.
Hela vuxenlivet
Askås är ett genuint säffleföretag som började i tankarna hos en gymnasieelev som tyckte att det var kul med datorer och att göra hemsidor.
– Jag startade Askås 1997, när jag gick sista året på gymnasiet. Man var väl lite skoltrött och jag började få lust att göra annat. Då hade jag ingen tanke på att det skulle bli ett e-handelsbolag, utan det handlade mest om att sätta upp hemsidor och göra trycksaker – sånt som var aktuellt då.
Men Jonas visste nog inte just då hur rätt ute han var. Bara ett par år senare kom millenieskiftets IT-boom. Askås har vuxit i takt med internet och anpassat sig efter marknadens behov. Nu är det många år sedan man talade om internet som en separat arena, utan en naturlig del av vår vardag och den "riktiga" världen. Jonas insåg tidigt att internet snart skulle bli en självklar plats för handel och företaget nischade in sig mot ett e-handelsbolag. I dag har företaget ett 50-tal anställda och cirka 300 regelbundna kunder – merparten företag som omsätter mellan 10 och 100 miljoner kronor, men det finns även några i miljardklassen.
– Tiden har gått fort. Det är lite kusligt att tänka på att det snart är 24 år sedan som jag började, säger Jonas.
Explosionsår
Just när många kanske trodde att e-handeln hade nått sin topp, kom coronapandemin och la i ännu en växel. Pandemin knuffade många företag att lansera sig själva på internet om de ville överleva i konkurrensen, och de som redan fanns där har märkt en kraftig efterfrågan på att handla på nätet jämfört med i fysiska butiker.
– Våra kunder har vuxit med i snitt 25 procent i omsättning i år. Men under black week-veckan blev det 96 procent.
Värmlandsvalet
Att se till att även de små företagen och butikerna i hemstaden Säffle kan hänga med i framtidens handelsmetoder var självklart för Jonas, som alltid varit trogen sin hemstad. Trots att Askås är ledande i Sverige på e-handel har det aldrig varit aktuellt att flytta företaget. En filial finns numera i Karlstad, men i Säffle är och förblir huvudsätet.
– Ur några aspekter hade det varit lättare att verka i låt säga Stockholm, till exempel med att rekrytera personal. Å andra sidan är också konkurrensen mycket större i en storstad. Det finns mycket kompetent folk i Värmland och vi vill fånga upp dem. Visa att man ska kunna arbeta med de här sakerna utan att behöva flytta till en storstad.
Den speciella säffleandan
För det vill han själv inte göra. Hemstaden är honom kär, av många skäl.
– Vi trivs här, både min familj och jag personligen och företaget Askås. Det är en lagom stor stad med alla fördelar av småstaden. Att det är billigt att bygga gör det möjligt för många att etablera sig, både privat och i företagande.
Jonas är själv övertygad om att det inte hade gått lika bra för företaget någon annanstans. Det är lätt att försvinna i mängden på en större plats, och utan konkurrens på hemmaplan har man haft fördelen av att kunna köra sitt egna race.
– Vi har inte sneglat så mycket på hur andra företag i branschen gör, utan hela tiden utvecklat vår egna produkt och satsat mycket på samarbeten och nätverkande.
Jonas ser det gärna som ännu ett uttryck för den bland kommunens företagare ofta omtalade "säffleandan". Att måna om kollektivet och ta vara på varandras förmågor.
– Det som inte redan finns här får man skapa själv. Så har jag nog alltid tänkt och det syns tydligt att vi är flera som gör det, med så många initiativrika människor i Säffle som ser till att vi har ett starkt näringsliv, företagsklimat och inte minst föreningsliv.
Om du skulle ändra på något för att göra det ännu bättre, vad skulle det vara då?
– Bättre kommunikationer och pendlingsmöjligheter inom hela Värmland vore givetvis bra för Askås och hela näringslivet.
Hur ser ni framåt?
– För egen del ser jag ingen anledning till att vi inte skulle fortsätta växa.
Hur ska du fira utmärkelsen årets säfflebo?
– Ja, det är ju tyvärr ingen tid att ställa till med några stora firanden direkt. Men det blir kanske något här hemma med familjen. Det är en väldigt hedrande utmärkelse.
Årets säfflebo är en driven entreprenör och arbetsgivare som engagerar sig för att Säffle ska hänga med i 2020-talet som en modern småstad. Årets säfflebo heter Jonas Askås.
Jonas Askås tilldelas diplom och blommor av Säffle-Tidningens reporter Marina Johansson.
Företaget Askås har vuxit i takt med internet. "När jag startade var det med ett 28/8-modem – nu har ju alla 100 megabyte i mobilen", säger Jonas Askås.