ST behåller greppet om läsarna

Näringsliv
PUBLICERAD:
Säffle-Tidningen hade ett starkt 2020 och behåller sin upplaga på sammanlagt 4 400 ex.
I tider då papperstidningarna tappar läsare går Säffle-Tidningen mot strömmen. ST behåller nämligen sin upplaga enligt TS-statistiken som presenterades i veckan.
– Det intresse och engagemang som våra läsare visar för ST gör oss på redaktionen oerhört glada och stimulerade, säger chefredaktör Claes Österman.

Tidningsstatistiks (TS) upplagesiffror för 2020 visar att Säffle-Tidningen går mot trenden. När de flesta papperstidningar tappar läsare och upplagorna minskar, så behåller ST sin upplaga. Förra året gick vid plus minus noll och behåller vår upplaga på 4 400 exemplar.

– De fina siffrorna glädjer oss inte minst med tanke på bakgrunden. 2020 var ett år präglat av pandemin och det var svårt att göra tidning då nästan allt blev inställt. Vi på redaktionen ställdes inför väldigt stora utmaningar. Men våra trofasta läsare verkar gilla det vi gör och det stimulerar oss enormt i vårt fortsatta arbete, säger Claes Österman.

Digitala kanaler

De senaste åren har ST allt mer ökat fokus på publicering i de digitala kanalerna utan att för den skull glömma bort papperstidningen som redaktionen vet att våra läsare vill ha. Papperstidningens upplaga ligger i dag på 4 100 ex – samma som 2019 – medan den digitala upplagan ökat till 300 samtidigt som besökssiffrorna på vår webb har rusat mot rekordnivåer.

– Redaktionens självklara mål är att vara bäst i världen med nyheter från Säffle. Det är Säffle-Tidningen som gäller när man vill veta mer om vad som hänt i Säffle. Det är bara att titta i dagens tidning eller titta på vår webb där vi just igår hade vår mest intensiva dag någonsin, säger Claes Österman.

TS-statistiken är inte klar för hela branschen men också övriga tidningar inom NWT Media kan redovisa fina siffror. Vi glädjer oss bland annat åt att kollegan Provinstidningen Dalsland i Åmål med 3 600 ex ökat sin upplaga för första gången på tolv år.

Så här jobbar Säffle-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.