Åmål-Säffle bildemontering har expanderat stadigt de senaste åren. En till två bilar kommer in dagligen till skroten på Industrigatan.
– Att få bygga upp det här företaget är som en dröm för mig, säger Mohammad Bayati.
2015, som 29-åring, tog Mohammad Bayati över bildemonteringen tillsammans med sin kompanjon, tillika svåger, Vasim Jasim. På den tiden bodde Mohammad Bayati i Västerås, jobbade som lastbilschaufför och hade inte ägnat en tanke åt att ta över en bilskrot – i Åmål.
– Samma dag som jag fick ett samtal om bilskroten från min kompanjon hade jag haft ett bråk med min chef, så då sa jag upp mig och flyttade till Åmål.
– Kompisarna i Västerås skrattade åt mig och sa att jag inte skulle ha en chans att fixa det, fortsätter han.
Trakten var inte helt främmande för honom. När familjen kom till Sverige från i Irak 2004 hamnade de i Säffle under några år innan de flyttlasset gick vidare till Västmanland.
– Och ett av mina syskon blev kvar i Säffle med sin man.
Bilintresset hade Bayati haft en längre tid, men då handlade det om att vårda och reparera fordonen, inte plocka isär dem och skrota dem.
– Jag hade aldrig tänkt att jag skulle bli en skrotare.
Bildemonteringen i Åmål har anor sedan 1970-talet. Mohammad Bayati och Vasim Jasim tog över efter Björn Gustafsson, vars far tidigare drev skroten.
– De första två månaderna hjälpte Björn oss och visade hur vi skulle hantera allt. Jag kan fortfarande ringa honom om det är något.
Konkurrensen hårdnade
Under de första åren var konkurrensen begränsad. Metallpriset var lågt och få satsade på skrotverksamhet. Efter ett par år gick metallpriserna upp och konkurrensen hårdnade i takt med att allt fler privata aktörer dök upp på marknaden.
– Jag var faktiskt nära att ge upp 2017. Jag trodde inte på det och det blev för mycket stress. Jag gick hem en halvdag och satt i soffan, men så kände jag att jag måste ta hand om mitt ”barn”. Bilskroten är mitt första ”barn”, sedan har jag fått två till.
Efter de tuffa inledningsåren har de fått bra snurr på verksamheten. Omsättningen ökar för varje år och i dag har de fyra heltidsanställda på bildemonteringen. Personalstyrkan har att göra då de får in en till två bilar per dag till skroten.
– De senaste sex senaste åren har jag kört 11000 mil och hämtat över 3500 skrotbilar.
Oftast handlar det om kortare resor i Dalsland eller i grannlandskapen men det händer att han kör några extra mil – om det handlar om bilar som han inte har sedan tidigare.
– Nya bilar gör att jag kan få nya kunder.
Framtidsplanerna är många. Närmast handlar det om att städa upp på området, minska antalet bilar och istället utöka reservdelslagret.
– Jag har många planer för framtiden. Företaget har inte nått dit jag vill att det ska nå än.
Framtidsvisionerna rymmer även en idé om att kunder inom ett par år ska kunna söka efter reservdelar via hemsidan. Med den funktionen skulle han nå kunder över hela landet. I dag är det framförallt hans egen hjärna som agerar sökmotor. Det blir extra tydligt när samtalet avbryts av en kund som kommer in och frågar om inredning till en Volkswagen Caddy.
– Du kan kolla själv, det står två caddys där ute, säger han och pekar ut mot ”bilkyrkogården”.