Den värmländska spelutvecklaren The Nuttery Entertainment har just gjort klart ett avtal med nätjätten Amazon, något som kommer att sprida utvecklarens spel "Whiskey & Zombies" till flera hundra miljoner spelare.
– Det här är en väldigt unik möjlighet, säger Erik Öhrner till NWT.
Amazon har genom The Nuttery Entertainment distributör köpt rätten att distribuera spelet "Whiskey & Zombies" gratis under en månads tid till alla medlemmar i Amazons Prime Gaming (tidigare Twitch Prime).
– Det rör sig om ett par hundra miljoner medlemmar. Fruktansvärt många användare. Det är en väldigt bra varumärkesexponering för vår del, säger Erik Öhrner.
Erik Öhrner driver The Nuttery Entertainment tillsammans med Magnus Jansson och NWT har tidigare berättat hur duon inledde arbetet med "Whiskey & Zombies" 2017.
– Det är riktigt spännande att Prime Gaming väljer vårt spel som en av sina giveaways. Den breda marknadsföring som Amazons backning innebär är oslagbar. All feedback blir även extra värdefull speciellt då vi kommer att vidareutveckla varumärket för nya plattformar och media, bland annat en animerad serie, säger Magnus Jansson.
"Whiskey & Zombies" är ett av tio utvalda spel i en stor oktobersatsning. Bland de andra spelen märks AAA-titlar så som "Star wars: Squadrons, Ghostrunner" och "Alien: Isolation".
Hembränd whisky hjälper
I en tidigare intervju har Magnus Jansson beskrivit spelet som en blandning mellan humor och skräck. En familj i Louisiana står i centrum och under en pågående zombieapokalyps inser de att det enda som biter på de trilskande odöda är deras hembrända whisky.
"Om världen nu går åt helvete, så är det väl självklart att den ska räddas av folk från Louisiana som bränner egen whisky. Det här är en berättelse om hopp och familjeliv i en milt sagt dyster verklighet".
– Parallellt med själva spelet utvecklar vi en animerad tv-serie och ytterligare ett spel med samma koncept, fortsätter Erik Öhrner.
För en så förhållandevis liten spelstudio som Karlstadsbaserade The Nuttery Entertainment betyder samarbetet med Amazon väldigt mycket.
– Det här är otroligt viktigt för oss, det exponerar oss mot hela den marknad vi har önskat. Det kommer också att leda till ringar på vattnet, fler får upp ögonen för oss. Dessutom intäktsmässigt – det här ger oss en bra start inför fortsatt arbete.
När det gäller utvecklingen av tv-serien som bygger på spelet, ligger ett koncept färdigt.
– Allt från manus karaktärsbeskrivningar är färdigt. Vi kommer inom kort att gå ut med det direkt mot de tv-kanaler som kan tänkas vara intresserade.
"Whiskey & Zombies" är inte det enda projektet som upptar tiden för spelstudion.
– Vi har flera intressanta projekt parallellt, bland annat skrev vi i dagarna ett avtal med Storytel. Vi kommer att arbeta med några av deras produktioner. Inom några veckor kommer vi att kunna presentera flera större nyheter i samband med det här samarbetet.