Hoppa till huvudinnehållet

Huset som rullades iväg hade en historia bakom sig

Publicerad:
Betty Ahlboms speceri- och diversehandel låg som närmaste granne till Axel F Johanssons bostadshus, som med tiden skulle komma att kallas Hygerthhuset. Vid det tillfälle då bilden togs krävdes det utlagda plankor för att torrskodd kunna ta sig in i affären.
Betty Ahlboms speceri- och diversehandel låg som närmaste granne till Axel F Johanssons bostadshus, som med tiden skulle komma att kallas Hygerthhuset. Vid det tillfälle då bilden togs krävdes det utlagda plankor för att torrskodd kunna ta sig in i affären.

För 60 år sedan, närmare bestämt oktober 1961, revs ett då ganska oansenligt hus i Säffle. Där huset låg skulle Medborgarhuset byggas några år senare. Huset som revs hade inte stått där speciellt länge, bara ett decennium. Det hade emellertid en lång och omväxlande historia bakom sig.

När huset byggdes är inte lätt att fastställa, men på en karta som ritades 1880 inför köpingsbildningen ett par år senare finns huset med. I slutet av 1880-talet startade Betty Ahlbom tillsammans med en då nyinflyttad ung göteborgska, Ida Johansson, en speceri- och diversehandel i huset. Ida Johansson var Betty Ahlboms kompanjon i 16 år innan hon 1904 startade egen affär. Hon drev denna i över ett halvt sekel vid torget i Säffle och var i 85-årsåldern när hon valde att överlåta affären.

  • Autoimportens hus låg vid den en gång trånga passagen väster om Hygerthhuset. I dag kan man följa den vägen från bibliotekshuset till Hamngatan.
    Autoimportens hus låg vid den en gång trånga passagen väster om Hygerthhuset. I dag kan man följa den vägen från bibliotekshuset till Hamngatan.
  • Allan Hygerth i militär uniform vid den tid då han under några veckor var Finlands förste flygvapenchef.
    Allan Hygerth i militär uniform vid den tid då han under några veckor var Finlands förste flygvapenchef. Foto: Ludvig Åberg
  • I oktober 1961 – för ganska precis 60 år sedan – flyttades Autoimportens hus. Det rullades bokstavligt talat iväg för att få ny placering där Medborgarhuset finns i dag. När bilden togs passerades Länsmansgården, som ju finns kvar ännu.
    I oktober 1961 – för ganska precis 60 år sedan – flyttades Autoimportens hus. Det rullades bokstavligt talat iväg för att få ny placering där Medborgarhuset finns i dag… Foto: Gunnar Hjelmström
  • När huset väl hade flyttats fortsatte bilförsäljningen precis som tidigare. Autoimporten blev närmaste granne till stadens ingenjörskontor i den vita villan.
    När huset väl hade flyttats fortsatte bilförsäljningen precis som tidigare. Autoimporten blev närmaste granne till stadens ingenjörskontor i den vita villan. Foto: ST Arkiv

Närmaste grannen var Axel F Johansson, kommunalman och grosshandlare. Hans hus låg där bibliotekshuset numera ligger och det skulle med tiden komma att kallas Hygerthhuset, vilket har en naturlig förklaring. Allan Hygerth var son till Axel F Johansson och här finns också en stark koppling till grannfastigheten. Där Betty Ahlbom och Ida Johansson hade sålt speceri- och manufakturvaror skulle nämligen Allan Hygerth med tiden komma att sälja bilar.

Blev flygvapenchef

Allan Hygerth var en färgstark personlighet. Han var född 1885 och gjorde en karriär i det militära. Han tog flygcertifikat och tjänstgjorde vid flyget till 1916. Hans karriär som flygare slutade emellertid inte där. Under inbördeskriget i Finland fick Allan Hygerth i uppdrag att flyga ett flygplan till grannlandet. Han engagerades på de vitas sida i inbördeskriget och kom på det viset att bli Finlands förste flygvapenchef. Han blev utnämnd av fältmarskalk Mannerheim och lydde också direkt under honom. Det blev emellertid en mycket kort karriär som flygvapenchef 1918. Han tillträdde 10 mars och avgick 18 april, men att den förste flygvapenchefen i Finland var en löjtnant från Säffle är ändå ett faktum.

Allan Hygerth återvände till Sverige och fick jobb på en importfirma och var verksam i Norrköping och Kalmar. 1923 kom han tillbaka till Säffle och var då auktoriserad försäljare av Fordbilar. Året därpå startade han försäljning av Ford även i Åmål. Bilförsäljningen inrymdes i grannhuset, alltså i huset där Betty Ahlboms affär hade varit.

Telefonummer 1

Rörelsen kallades Autoimporten och telefonnumret var lätt att komma ihåg. Numret var 1. Han hade tagit över sin fars telefonnummer och han var en gång den förste som skaffade telefon i Säffle.

Redan 1925 fick Allan Hygerth en inbjudan från Ford i USA. Alla Fordförsäljare i Sverige fick denna inbjudan, men av någon anledning var det bara en som tackade ja och reste över Atlanten. Det var förstås Allan Hygerth. I tre veckor studerade han Fords biltillverkning på plats i USA.

1937 bytte han till Philipsons och Svenska Bilfabriken, fortfarande med Autoimporten som företag.

Huset rullades bort

Säffle blev stad 1 januari 1951. Det fanns stora planer på förändring av bebyggelsen vid Kanaltorget. Redan strax före jul 1949 hade grundarbetena för det så kallade B-huset påbörjats. Det är alltså det hus som sträcker sig från stadshuset längs Kanaltorget och viker av i riktning mot Hamngatan. Det stod inflyttningsklart 1952. Just den sommaren revs Hygerthhuset för att ge plats för det hus som nu inrymmer biblioteket. Det huset byggdes inte som bibliotek från början. Det var möbelaffär i markplanet. Biblioteket flyttades dit först 1963.

  • Mitt i bilden ser man Autoimportens hus på den mark där Medborgarhuset finns i dag. Snett ovanför ses på bilden före detta elverket som ju fortfarande finns vid Magasinsgatan. Närmast älven ser man Centralföreningens lagerbyggnad. Denna och Autoimportens hus revs samtidigt 1961 när planerna på Medborgarhuset började ta form.
    Mitt i bilden ser man Autoimportens hus på den mark där Medborgarhuset finns i dag. Snett ovanför ses på bilden före detta elverket som ju fortfarande finns vid Magasin… Foto: Gunnar Hjelmström
  • Här har huset just börjat sin färd mot före detta sågområdet. Lägg märke till hjulen under huset. Det var med hjälp av dessa som man kunde förflytta huset.
    Här har huset just börjat sin färd mot före detta sågområdet. Lägg märke till hjulen under huset. Det var med hjälp av dessa som man kunde förflytta huset. Foto: Gunnar Hjelmström
  • Denna bild togs av okänd fotograf inte långt innan huset revs. Uppenbarligen var lägenheten i huset uthyrd och det gamla huset hade också hunnit få en TV-antenn på taket.
    Denna bild togs av okänd fotograf inte långt innan huset revs. Uppenbarligen var lägenheten i huset uthyrd och det gamla huset hade också hunnit få en TV-antenn på taket.
  • Efter flytten till Norra hamnen fortsatte bilförsäljningen. Renault och Jaguar var de bilmärken som erbjöds. Autoimportens tidigare telefonnummer 1 hade dock ersatts med 86.
    Efter flytten till Norra hamnen fortsatte bilförsäljningen. Renault och Jaguar var de bilmärken som erbjöds. Autoimportens tidigare telefonnummer 1 hade dock ersatts med 86.

Men vad hände då med det hus där Autoimporten höll till? Ja, det är en alldeles speciell historia. Våren 1952 hade det inte rivits. Det hade rullats bort!

Säffle-Tidningen hade sin redaktion bara några stenkast från händelsernas centrum och rapporterade förstås om den minst sagt märkliga husflytten. ST skrev om ”det lilla Hygerthska huset”. Även det var ju starkt förknippat med familjen Hygerth.

- Det är en Blekingefirma som utför flyttningen. Först grävde man ett par tunnlar under huset. Sedan tog man bort en del annat så att man kom under spiselmuren. Man lade under väldiga bjälkar och så lyftes hela huset med hjälp av domkrafter. Under de grova bjälkarna i byggnadens fyra hörn anbringades rullaggregat. Man lade vidare ut plankor till underlag för rullarna och så hade man ett vid en stor lastbil anbringat spel. Så sattes det hela igång och huset kom i rörelse.

Flytten blev ett skådespel

Självklart var det ett skådespel som lockade åskådare. Arbetet hade inletts på lördagsförmiddagen. Vid 14-tiden på måndagen hade man flyttat huset 70-80 meter. Slutmålet för flytten var en förberedd husgrund i närheten av stadens ingenjörskontor, som fanns i en villa där Medborgarhuset nu ligger.

Värt att notera är att man inte hade gjort sig besväret att tömma huset. Det rullades iväg med inventarierna kvar, konstaterade tidningen.

- Hela inredningen med varulager och allt är kvar. Och som nämnts, muren står också hel.

På en punkt hade tidningen fel. I texten står det nämligen att det var första gången som ett hus flyttades i Säffle. Det var det inte. Redan 1898 hade ett hus rullats iväg på stockar från tomten där Viktorinska huset skulle byggas vid torget.

- Nu i byggnadstiden flyttas husen här i Seffle utan att rifvas ned. Så har bleckslagare Dahlström på detta nymodiga sätt flyttat sin verkstad till en tomt vid Fogdegatan, läste man i tidningen den gången.

Det kunde förstås ingen minnas ett halvt sekel senare.

Fick en nådatid

Med Autoimportens flyttning gick som planerat. Huset rullades sakta men säkert till sitt nya läge och placerades på den förberedda husgrunden. Där fortsatte bilförsäljningen och fortfarande under firmanamnet Autoimporten. Nu var det inte längre Allan Hygerth som drev firman. Innehavare var nu Ceder & Amberntsson. De var auktoriserade försäljare av Renault men också av Jaguar och Lambretta motorscooter.

Man kan säga att huset – i motsats till den övriga bebyggelsen runt Kanaltorget – fick en nådatid, men en begränsad sådan. Efter tio år på sin nya plats kom grävskopan för att riva. ”Sanering av Sågområdet” var rubriken i Säffle-Tidningen. Det hade ju tidigare varit just ett sågverk på platsen, men nu fanns det planer på ett Medborgarhus. Det betydde också slutet för ytterligare en byggnad, nämligen den som hade varit Centralföreningens lagerbyggnad nära hamnen.

Artikeltaggar

lokalhistoriaMedborgarhusetNöje/KulturSäffle

Så här jobbar Säffle-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.