På lördagen blir Säffle stad ockuperat av rally. Då är det äntligen dags för Rally-SM i Asfaltssprint och därmed Seffle City Motor Challenge. En riktig folkfest vare sig du är motorintresserade eller inte.
Jämfört med sist gång det kördes rally genom centrum, 2019 och Lars-Erik Torph Memorial, så är det nu en lite förlängd sträckning. Tävlingen omfattar cirka 30 kilometer totalt, varav ca 7,5 kilometer SS på asfalt (80 procent) med inslag av grus (20 procent). Seffle City Motor Challenge 2022 arrangeras av Säffle Motor Club i samarbete med Säffle kommun och initiativtagaren och säfflebon Björn Richter.
Starten sker vid Smältaregatan, vidare på Säterigatan och förbi tennishallen. Här finns en sträcka på 700-800 meter mer bansträckning än sist. Därefter återgår man till de gamla banan och Verkstadsgatan, och sedan ytterligare ett nytt inslag; Kanalparken.
– Det blir lite RAC-liknande körning där men en parksträckning. Det kommer också bli en av de stora publikplatserna - där kan mans stå både i backen och grässlänten, säger Christian Bruce, Säffle MC.
”En helt annan tävling”
På upploppet är det ett varv i rondellen vid Kanaltorget och sedan målgång på broarna. Denna strecka kommer att köras tre gånger. Vid första start är det 130 bilar som passerar.
– Sträckan är förhållandevis lika, men det är en helt annan tävling än sist. Det är många som tror att det är ”samma som sist”. Nu sker tävlingen bara i centrum och upplägget är annorlunda, berättar Björn Richter.
Transportsträckan går upp till och igenom Stortorget, så där har man chansen att se bilarna lite bättre. Vill man kanske kika ännu närmare eller prata med förarna så kommer de att line:a upp Powerstagefestival-området mellan varv två och tre.
– På torget sker också en teknikkontroll på bilarna, och här kommer förarna även att intervjuas av Rallyradion. Men vi kommer också att spinna vidare lite på rallyt mitt i stan, även för den som inte är motorintresserade. Det kommer att finnas hoppborg, politikerna är på plats, voltarbilen finns där, Ronja med Säffles häftigaste a-traktor, Boxen, Brandt och kommunen kommer att ha en pop-upp-turistbyrå på plats. Det finns något för alla - en riktig folkfest, säger Björn och tillägger:
– Vi får inte heller glömma MC-kortegen som kommer att line:a upp på Perssons gränd.
Viktigt med säkerheten
Det har varit ett stort arbete krig säkerheten vid rallyt - som är mycket viktig för arrangörerna. Därmed ger man ett stort tack till sponsorerna - annars hade man inte fått till allt för säkerheten.
– Vi har 100 funktionärer på en 2-kilometerssträcka. Det är väldigt viktigt med säkerheten för oss och vi hoppas att publiken hjälper oss där, säger Christian och fortsätter:
– Det är viktigt att folk håller sig på publikplatserna. Man kan stå vid Hembygdsgården, Kanaltorget, Kanalparken och vid gamla chokladfabriken. Det är av största vikt att publiken respekterar de barriärer och avspärrningar som tävlingsledningen satt upp under arrangemanget.
Har ni några Säffleförare med?
– Ja det är drygt tio stycken, vilket är jättekul. Daniel Torp gör en comebeck, han har inte kört sedan 2019. Sedan har vi Anders ”Limpa” Lindqvist som gör rallydebut, och Mats Karlsson gör comeback, han har inte åkt på länge - för att nämna några, säger Christian.
– Anders fick sin rallylicens i söndags - han är mycket taggad, skrattar Björn.
Är ni som arrangörer taggade?
– Det har varit mycket arbete, men såklart att det är roligt att det äntligen ska bli av. Det har varit en stor snackis och det populärt. Vi hoppas ju såklart på ett bra event. Det gör ju något för Säffle också, säger Christian.
– Det finns ett stort motorintresse i Säffle, och det är kul att flytta in rallyt i stan så att alla kan få möjlighet att se. Annars är det ofta att rallyn kört ute i periferin. Så nu blir det mer en folkfest och det ska bli jättekul. Roligt också att det har blivit en lite spinoff-effekt med Powerstage-festivalen i samband med detta, tillägger Björn.