För snart ett år sedan inleddes pilotprojektet med den så kallade X-linjen i Säffle. Det var Värmlandstrafik som ville prova ett nytt sätt att köra kollektivtrafik på där resorna styrs efter efterfrågan.
Projektet har slagit väl ut och många resor har gjorts med X-linjen. Nu planerar man att fortsätta med linjen.
Projektet med X-linjen går ut sista oktober efter att ha pågått under ett år. Markus Bergman från Värmlandstrafik var digital gäst vid kommunfullmäktiges möte i måndags för att berätta om projektet.
Testa något nytt
Värmlandstrafik ville testa en ny form av flexibel kollektivtrafik och detta ville man göra på en plats där det redan fanns tätortstrafik. I Säffle fanns redan linje 80 som trafikerade tätorten och därför valdes Säffle ut för pilotprojektet. 1 november 2021 invigdes X-linjen i Säffle.
Syftet med X-linjen är att bussen ska gå när folk vill åka. Tanken är att man ska kunna åka vart man vill inom ett visst område, när man vill inom de tider då bussen går. Busslinjen skapas efter behov och när ingen vill åka står bussen stilla. Man bokar sin resa via en app.
Kraftig ökning
Det visade sig att användandet av kollektivtrafiken ökade kraftigt under det år som X-linjen har funnits.
– Det är en jätteökning. Det är väldigt roligt och det har skapat ett stort intresse i övriga Sverige inom kollektivtrafiken, säger Markus Bergman.
Sedan starten 1 november förra året har det gjorts 8 000 bokningar och det har gjorts nästan 1 200 nedladdningar av appen. Markus Bergman berättar att man även har hittat nya målgrupper som tidigare inte använt kollektivtrafiken.
Buss till träningen
Markus Bergman berättar om ett exempel där barn kunde ta X-linjen till fotbollsträningen. Den har också använts av bland annat barn som vill hälsa på mor- eller farföräldrar eller Säfflebor som ska åka till jobbet eller till mataffären.
– Jag känner att vi har lyckats med att förenkla vardagen för fler, säger Markus Bergman.
Vill fortsätta
Markus Bergman visar siffror på att snittresenären har rest 4,6 gånger/vecka. Medelväntetiden för de som bokar via appen och vill åka direkt är tio minuter. Men det har också funnits utmaningar, till exempel på morgonen då många vill åka. Då har väntetiden ibland kunnat bli mellan 20 och 30 minuter.
Med tanke på det lyckade utfallet vill man nu fortsätta med X-linjen.
– Vår tanke är att försöka plocka bort linje 80 och ersätta med X-linjen, säger Markus Bergman och tillägger att man även vill testa konceptet på landsbygden.
Säffle först i Sverige med flexibel kollektivtrafik på beställning