Ungefär en miljon kunder i Mellansverige har fått indikationer om att det förekommer bedrägerier i samband med utbetalningen av elprisstödet.
Försäkringskassan har fått regeringens uppdrag att administrera elstödet, och kommer börja betala ut stödet den 20 februari. Stödet omfattar privatpersoner som har ett avtal med ett elnätsföretag och den 17 november 2022 stod som ägare på elnätsavtalet.
Just nu är Ellevio i färd med att skicka ut mejl till kunder med information om hur mycket pengar man kommer att få i elstöd. De aktuella bedrägeriförsöken handlar om att någon utger sig för att representera Ellevio och skickar falska mejl till ett antal av våra kunder.
– För att kunder ska kunna skilja falska kontakter från de riktiga kontakterna, vill vi redogöra för hur en kontakt från Ellevio ser ut och hur kontakter från företaget går till, skriver Ellevios presschef Jesper Liveröd i ett pressmeddelande.
Några sätt att undvika bedragare:
.Ellevios mejlutskick till kunderna skickas från info@epost.ellevio.se med avsändare ”Ellevio”. Ett sådant utskick ser ut som på bilden i artikeln.
Människor uppmanas att inte klicka på länkar om man är osäker på avsändaren.
Kunder kommer aldrig att bli uppringda av Ellevio och bli ombedda att logga in, eller lämna ut personliga koder.
Om kunder får ett samtal där de uppmanas att lämna ut personuppgifter eller logga in kan det innebära att du är utsatt för ett bedrägeriförsök. Avsluta i så fall samtalet och kontakta polisen.
Ellevios kunder använder bara bank-id när de loggar in i appen och på Mina sidor.