Hoppa till huvudinnehållet

Mjölkköpen går brant nedåt: ”Vi gör allt för att hålla i för böndernas skull”

Publicerad:
Kunderna dricker allt mindre mjölk, vilket såklart går ut över mejerierna.
Kunderna dricker allt mindre mjölk, vilket såklart går ut över mejerierna. Foto: Jenni Jansson/ST Arkiv

Priserna på en hel del mat har stigit kraftigt det senaste året, bland annat på mejeriprodukter.

Något som påverkar Wermlands mejeri.

Där har man märkt en markant nedgång på mjölkförsäljningen.

Wermlands mejeri i Värmlands Nysäter är inne på sitt åttonde år. Man har tidigare märkt att mjölkförsäljningen backat ett par, tre procent varje år.

Men i fjol hände något.

– Då hade vi ett tioprocentigt tapp och så har det fortsatt hittills i år, säger Yngve Gustafsson, vd för mejeriet.

Vad det minskade mjölkdrickandet beror på är inte känt. Men enligt Håkan Jönsson, etnolog vid Lunds universitet som forskat på mjölk som samhällsfenomen, kan det handlar om fettskräck, en tråkstämpel samt klimatfrågan.

Yngve Gustafsson är vd för Wermlands mejeri. Där har man märkt av en kraftig nedgång på mjölkförsäljningen.
Yngve Gustafsson är vd för Wermlands mejeri. Där har man märkt av en kraftig nedgång på mjölkförsäljningen. Foto: Joachim Lagercrantz/NWT Arkiv

Allt stiger

Nedgången på mjölken påverkar naturligtvis lönsamheten för Wermlands mejeri.

– Den blir mindre såklart och det blir tuffare när de fasta kostnaderna sitter där. Och så har priserna gått upp på tillsatsvaror och energi. Pellets har gått upp med det dubbla och elpriserna har stuckit i väg.

De ökade utgifterna har gjort att varor ut till konsument har gått upp i pris. På ett år har priset på en liter standardmjölk stigit med runt 2,50 kronor.

– Vi har höjt i butiken i samma takt som Arla, men inte lika mycket. Men det är tyvärr konsumenten, och vi, som får ta den smällen.

”Inga muntra ord”

Mjölkförsäljningen har minskat allt mer, men aldrig så mycket på en och samma gång som under fjolåret.

– Jag har jobbat i branschen i femtio år och har aldrig sett något liknande, säger Yngve Gustafsson och berättar att Arla under måndagen gick ut med att man lägger ner sitt mejeri i Sundsvall.

– Eftersom det minskar så kraftigt.

Han berättar att det finns en rädsla i branschen för att det kommer att fortsätta neråt.

Wermlands mejeri hoppas att man ska kunna hålla ersättningen till bönderna på samma nivå som man hittills lyckats med.
Wermlands mejeri hoppas att man ska kunna hålla ersättningen till bönderna på samma nivå som man hittills lyckats med. Foto: Peder Kaldal/NWT Arkiv

– Vi satt och spånade om det på styrelsemötet och det var inga muntra ord som sas där.

Men samtidigt som mjölkförsäljningen viker så ökar man på yoghurt och gräddförsäljningen hade ett rekordår 2022.

Hur ser framtiden ut för mjölken och mejeriet?

– Vi hoppas att det lugnar ner sig prismässigt och ska försöka hålla priserna till leverantörerna så de får betalt. Där har vi inte sänkt som Arla gjort.

– Sedan finns det en rädsla för de fasta kostnaderna, men vi håller väldig koll på det.

Kan det bli någon mer höjning på mjölken?

– Nej, jag tror inte att vi höjer mer nu. Så konsumenten drabbas inte mer i fortsättningen, det skulle i så fall vara i bondeledet. Men vi gör allt vi kan för att hålla i för böndernas skull. Det var vår nisch när vi startade och det har vi lyckats hålla, säger Yngve Gustafsson.

Artikeltaggar

ArlaButikerKonsumentLunds universitetMat och dryckMjölkSäffle kommunVärmlandVärmlands NysäterYngve Gustafsson

Så här jobbar Säffle-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.