Hoppa till huvudinnehållet

Ombyggnaden av E45 väcker frågor – samråd drog fullt hus

Publicerad:
Bo Koppfeldt, biträdande projektledare Trafikverket, pratar med Ditte Wennström som har flera fastigheter längs med E45 och funderar över hur de i framtiden ska kunna ta sig mellan fastigheterna på bästa sätt.
Bo Koppfeldt, biträdande projektledare Trafikverket, pratar med Ditte Wennström som har flera fastigheter längs med E45 och funderar över hur de i framtiden ska kunna ta sig mellan fastigheterna på bästa sätt. Foto: Nathalie Forsström

Trafikverket planerar en stor ombyggnad av E45 mellan Säffle och Valnäs. Ombyggnationen kommer påverka många som bor i och utanför Värmlandsbro. Reaktionerna och tankarna om förslaget som ligger på bordet är många.

  • Bo Koppfeldt, biträdande projektledare för Trafikverket, och Tobias Lindström som jobbar med planförslaget på vägen hos Afry, på uppdrag av Trafikverket, svarade på frågor.
    Bo Koppfeldt, biträdande projektledare för Trafikverket, och Tobias Lindström som jobbar med planförslaget på vägen hos Afry, på uppdrag av Trafikverket, svarade på fr… Foto: Nathalie Forsström
  • Bibbi och Hans Carlsson hade frågor om sin infart som Tobias Lindström kunde svara på.
    Bibbi och Hans Carlsson hade frågor om sin infart som Tobias Lindström kunde svara på. Foto: Nathalie Forsström
  • Kjell Martinsson från Värmlandsbro tycker att det fanns andra förslag som hade passat bättre.
    Kjell Martinsson från Värmlandsbro tycker att det fanns andra förslag som hade passat bättre. Foto: Nathalie Forsström
  • Magnus Johansson och Gustav Johansson tittade närmare på kartorna.
    Magnus Johansson och Gustav Johansson tittade närmare på kartorna. Foto: Nathalie Forsström
  • Jan Andersson och Lars-Göran Andersson kommer få en längre väg att åka mellan sina fastigheter. Idag kan de bara korsa vägen men korsningarna kommer att tas bort.
    Jan Andersson och Lars-Göran Andersson kommer få en längre väg att åka mellan sina fastigheter. Idag kan de bara korsa vägen men korsningarna kommer att tas bort. Foto: Nathalie Forsström
  • Det blev fullsatt i Majorskullen.
    Det blev fullsatt i Majorskullen. Foto: Nathalie Forsström
  • Uppskattningsvis kom runt 80 personer till samrådet i Värmlandsbro på tisdagskvällen.
    Uppskattningsvis kom runt 80 personer till samrådet i Värmlandsbro på tisdagskvällen. Foto: Nathalie Forsström
  • Gustav Johansson visar vart han bor.
    Gustav Johansson visar vart han bor. Foto: Nathalie Forsström
  •  Lars Sassner, projektledare på Trafikverket, och Jan Andersson, boende längs med E45.
    Lars Sassner, projektledare på Trafikverket, och Jan Andersson, boende längs med E45. Foto: Nathalie Forsström

Det var fullt hus när Trafikverket på tisdagskvällen bjöd in till samråd om förslaget på ombyggnad av E45. Majorskullen i Värmlandsbro fylldes med folk som kom för att höra mer om det kommande projektet och ställa frågor för att få veta mer om hur det kommer att påverka dem och deras boendemiljö.

Mötesfri landsväg

Trafikverket planerar att bygga om E45 mellan Säffle och Valnäs till mötesfri landsväg. Det innebär att körfälten i de olika riktningarna är separerade från varandra med räcke eller mittremsa. Förslaget som ligger är att bygga om E45 längs den befintliga vägen. Det planeras också för en gång- och cykelväg mellan Värmlandsbro och Säffle. Syftet med ombyggnationen är att öka trafiksäkerheten, tillgängligheten och framkomligheten.

Så vill Trafikverket bygga om E45 mellan Säffle och Hammar

Runt 80 personer

På tisdagskvällen gick Trafikverket igenom information om det förslag som ligger och därefter delade de upp sig vid olika bord för att möta folk och svara på de frågor som fanns.

Lars Sassner, projektledare på Trafikverket, tycker att det är positivt att det kom så mycket folk. De hade räknat med 50 personer men uppskattar att det istället kom runt 80 personer.

– Vi vill ha frågor, säger han och uppger att det är bättre att frågorna kommer nu än senare i processen.

Nytt samråd

Ikväll, onsdag, är det samråd igen fast då i Medborgarhuset i Säffle. Lars Sassner berättar att många frågor till exempel handlar om hur man ska ta sig till sin fastighet och om buller.

Den etappen man nu planerar för är sträckan mellan Säffle och Hammar. Det är en sträcka på 11, 5 kilometer. Tanken är att det ska vara 100-väg, förutom genom Säffle och genom Värmlandsbro där tanken är att det ska vara 80-väg.

Många påverkas

Det är många som på olika sätt påverkas av den planerade ombyggnaden och det finns mycket frågor och oro.

ST har tidigare berättat om Tore Olsson, 78, som bor i Oxåsen längs med E45 och som riskerar att inte få bo kvar när den nya vägen ska dras.

– Jag flyttar inte. De får bära ut mig, har han tidigare sagt till ST.

Lämnade mötet

Tore lämnade mötet för att han inte hörde vad de sa på genomgången. Han vet fortfarande inte vad som kommer att hända med hans hus.

– Det är bedrövligt. Jag känner att alla är emot mig och jag kan inte göra något, säger han.

Han berättar att han har bott i huset i 54 år och att han inte vill flytta.

– Jag är förbannad och ledsen. Det tar på en, säger han.

Korsningar tas bort

Vägen ska breddas och det ska bli mötesfri väg med mitträcke, undantaget genom Värmlandsbro. Antalet korsningar kommer att ses över och de korsningar som blir kvar kommer att säkerhetsanpassas. Det kommer även att sättas upp viltstängsel och en viltbro. Däremot kommer det inte finnas något viltstängsel genom Värmlandsbro.

Värmlandstrafik planerar också att dra in tre hållplatser, Gösta krog, Dungen och Mellby. De hållplatser som blir kvar kommer att tillgänglighetsanpassas.

Många frågor

Efter genomgången var det många som stannade kvar för att ställa frågor och titta närmare på kartorna.

Enligt den tidsplan som finns kan det bli aktuellt med byggstart under 2026. Hur lång tid ombyggnationen kommer att ta kan man inte säga säkert.

– Jag skulle tippa på tre år totalt sett, säger Lars Sassner.

Korsa vägen

Jan Andersson och Lars-Göran Andersson kikade på kartorna. De har fastigheter på båda sidor om E45 och idag kan de bara köra rätt över vägen för att komma från den ena fastigheten till den andra. När korsningarna nu ska ses över så riskerar det bli en betydligt längre väg för dem när de ska åka till ena fastigheten från den andra.

Omvägar

Samma situation har Ditte Wennström och hennes familj. De har tre fastigheter på olika platser längs med E45 som de dagligen åker mellan. För dem kommer detta förslag ge betydligt mer jobb ifall de inte kan använda de infarter som används idag.

– Det är inte optimalt.

Det är många som har frågor om just om korsningarna. Bibbi och Hans Carlsson funderade på hur de ska ta sig in till sitt hus om den korsning de använder idag försvinner.

– Vi undrade hur vi ska ta oss ut och in, säger Bibbi och berättar att de har fått svar på sin fråga.

Längre cykelväg

Magnus Johansson och Gustav Johansson står och tittar på förslaget. De tycker att det är bra att man gör något åt vägen även om de har lite tankar och synpunkter. Gustav bor längs med E45 och Magnus bor i Brotorp.

– Jag hade hoppats att cykelvägen skulle gå ända till Brotorp. Det kanske går att hänga på, säger Magnus.

Kjell Martinsson från Värmlandsbro tror att ett annat av de förslag som fanns från början skulle ha varit bättre. Och det är flera som håller med honom.

– Jag tycker att vägen skulle ha gått bakom kyrkan, säger Kjell.

Artikeltaggar

E45Lars SassnerNyheterSäffleTrafikTrafikverketVärmlandsbroVärmlandstrafik

Så här jobbar Säffle-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.