Hoppa till huvudinnehållet

Made in Säffle - nu lanseras Säffles nya platsvarumärke

Publicerad:
Reporter Claes Österman
Claes Österman
claes.osterman@saffletidningen.se
Säffles nya logga finna i olika utföranden och med olika budskapet men det genomgående temat är flirten med vatten.
Säffles nya logga finna i olika utföranden och med olika budskapet men det genomgående temat är flirten med vatten.

Nu ska Säffles nya platsvarumärke lanseras. På onsdag kväll arrangeras ett lanseringsevenemang för det nya platsvarumärke. Det sker i form av en talkshow där kvällens värd Malte Hallquist möter några av de personer och företag som sätter Säffle på kartan.

Genom mat och dryck, spännande gäster och en unik utställning ska gästerna få möjlighet att smaka, lyssna, känna och uppleva platsen Säffle.

Under kvällen kommer även ett pris delas ut till en aktör som varit med och satt Säffle på kartan.

– Den här kvällen kommer vara en hyllning till allt bra som vi har här i Säffle – skogen som är ursprunget till flera av våra framgångsrika företag, det tekniska drivet, vårt aktiva kulturliv och närheten till vackra Vänern, säger Caroline Fröling, som är kommunikationsansvarig på Säffle kommun.

Malte Hallquist är värd för kvällen i Kapellet.
Malte Hallquist är värd för kvällen i Kapellet. Foto: Tommy Pedersen

Vid onsdagens event i hotellets annex Kapellet medverkar Morten Malle, som är vd för Reoceans planerade laxodling i Säffle och Helena Nordström, som är en av landets ledande experter på platsvarumärken. Vidare medverkar Amalia Rååd, som är HR-chef på Aakås, Anders Nilsson, Wiksfors Bryggeri och krögarparet Emanuela Vaiti och Giuliano Fabbrianesi.

Dessutom kommer artisten Tomas Rimeika att framföra några av sina hyllningslåtar till sin hemstad.

Attrahera besökare

Det nya platsvarumärket ska användas som ett verktyg för att attrahera fler besökare, invånare och företag till Säffle. Varumärkets logotyp, texter, bilder och färger finns samlade i en digital verktygslåda och får användas av alla som vill berätta om Säffle i olika sammanhang

– Flera aktörer har redan börjat använda verktygslådans olika delar och det tycker vi är jättekul. Somas har tagit fram en broschyr med budskap om Säffle och Säffle Köpmannaförening har tagit fram en egen variant på loggan som sitter på butiksdörrar runt om i stan, berättar Caroline Fröling.

Utvecklingen av platsvarumärket har involverat drygt 200 personer som alla har fått ge sin bild av vad Säffle är.

– För att skapa en så autentisk bild av Säffle som möjligt har vi engagerat kommuninvånare, politiker, företagare och föreningar i processen. Det har varit ett stort men roligt arbete och jag tycker vi har fångat Säffles själ och DNA på ett fint sätt, säger Caroline Fröling.

Artikeltaggar

Anders NilssonMalte HallquistMat och dryckNäringslivReoceanSäffle kommun

Så här jobbar Säffle-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.