Vad ska folk tänka på när de hör namnet Säffle? Hasse och Tage i all ära, men nog är det väl dags att kommunen förknippas med något mer än citatet ”en kopp kaffe”? Även om det ju faktiskt finns ett kafferosteri här, numera... Med det nya platsvarumärket Made in Säffle har Näringslivsenheten skapat ett paraplybegrepp för allt som säffleborna vill att kommunens namn ska bära. I onsdags kväll var det festlig lansering i Kapellet.
Erika Andersson, projektledare på Näringslivsenheten, var glad över att se Kapellet fyllt till brädden.
– Intresset har varit jättestort. Vi har till och med en väntelista.
Kommunen har genomfört en rad olika undersökningar om vad som är speciellt med Säffle, och hur man kan lyfta fram det på ett sätt som lockar hit både turister och nya säfflebor. De svarande är säffleborna själva: företagare, föreningsprofiler, politiker och privatpersoner.
– Mycket handlar om närheten till naturen. Vänern, båtlivet i skärgården och så vidare. Men det är också många som nämner Säffles innovationskraft och företagande, och att det finns ett stort kulturliv för kommunens storlek, säger Erika Andersson.
Igenkänningens styrka
Svaren har utvecklats till en ”digital verktygslåda” med bilder, slogans, logotyper och informationsblad att använda sig av i marknadsföringen av Säffle. Och som alla som känner samhörighet med ämnet kan använda, till exempel till företagspresentationer. Det handlar om att skapa igenkänning och att stärka Säffle som ett gemensamt varumärke.
– Vi tror att om flera personer säger samma saker blir det ett starkare budskap. Ett mål är ju att inspirera fler att vilja etablera sig här.
Allas Säffle
Lanseringsevenemanget skedde i form av en ”talkshow”, där Malte Hallquist intervjuade ett antal personer som alla är delaktiga på olika sätt i etableringen av Säffle som varumärke. Först ut var Helena Nordström, platsutvecklingsexpert, som har lett arbetet med Made in Säffle.
– Jag är så glad att äntligen komma till Säffle! Det mesta av det här arbetet skedde ju på distans, under pandemin.
Varför ska man egentligen ha ett platsvarumärke? Enligt Helena handlar det om att visa stolthet över sin plats på jorden, och stärka chanserna för att den får leva vidare och utvecklas.
– Målet är att alla som är här ikväll ska känna att ”japp, det här är mitt Säffle”. Det finns risk att det blir mellanmjölkigt om man går in för något som alla ska relatera till, men får jag säga det själv tror jag att vi har lyckats väldigt bra.
Inga kopior
Helena har gjort liknande arbeten med flera andra kommuner och kan intyga att varje plats är unik.
– Man kan väldigt lätt tro att svenska småstäder är ganska lika varandra. Men jag slås varje gång över att varje plats verkligen har sina saker som inte finns någon annanstans. Sina människor, sina företag och sina fina ställen.
I Säffle har Helena överraskats över de stora tillgångarna i kommunen. Och till det kan man räkna både naturresurser och mänsklig drivkraft.
– Ni har många besöksmål som verkligen sticker ut. Och tillgången till vatten i hela bygden är speciell, och något som man har tagit vara på i sin marknadsföring. Det finns många platser i Sverige som har mycket vatten, men här använder man det också på ett sätt som känns unikt.
Klassens kamratstödjare
”Välkommen till en ödmjukt kaxig plats”, är ett av de slagord som arbetet har lett fram till. Helena tycker att ”ödmjukt kaxig” verkligen fångar säffleandan. Man har visioner och är inte rädd för att visa upp dem, i en vänlig atmosfär där man förstår att ingen är en ö och att man behöver samarbeta.
– Hade kommuner varit en skolklass hade Säffle varit den i klassen som spred värme och kärlek och som man minns långt efter studenten.
Made in Säffle - seminarier och mingelEtt halvt sekel av outtröttligt arbete för kulturlivet