Busslinjen X-linjen har varit en rungande succé ända sedan den startade för ett och ett halvt år sedan. Därför testar man nu att ha två bussar i stället för en.
– Det här är framtidens sätt att resa, säger chauffören Henke Larsson.
En buss utan tidtabell och som istället kommer på beställning - kan det vara något? Det kan man lugnt säga att det var, åtminstone i Säffle där den första X-linjen genomfördes som ett pilotprojekt hösten 2021 av Värmlandstrafik i samarbete med Nobina. Det är sedan dess en ordinarie del av Värmlandstrafiks utbud, och sedan en vecka tillbaka har man fördubblat kapaciteten från en buss till två bussar.
– Då slog vi rekord med 161 resenärer på en dag. Med två bussar kan vi också få ned den genomsnittliga väntetiden från 20 till 8 minuter, säger Mathias Lindgren, trafikchef Värmlandstrafik.
14 gånger så stort
Under projektets start hade man i snitt 50 resenärer i veckan. Nu är den siffran närmare 700. Med den efterfrågan ser chanserna för att ha två bussar i X-linjen mycket goda ut, men för närvarande är det alltså en provperiod som sträcker sig till sommaren.
– Egentligen är det märkligt att det här inte har gjorts tidigare. Behovet av detta borde vara ungefär detsamma i de flesta kommuner av liknande storlek.
Det säger Perra Andersson, en av de numera tre förare som kör X-linjen. Han och Henke Larsson har kört sedan linjen startades, och kollegan Jerry Andersson började förra veckan när den andra bussen sattes in. Att inte ha en fast tidtabell utan köra efter beställning var i en början ovant, men det är ett arbetssätt som alla trivs med.
– Jag kan förstå att en vanlig stadsbuss inte alltid är så välbesökt. Kollektivtrafiken på landsbygd och i mindre kommuner är ju inte kända för att ha så många turer. Nu kommer bussen när du vill resa, säger Jerry.
Service för många
Det funkar ungefär som en taxi, och går att beställa både via en app och via telefonsamtal. Skillnaden är att man samåker med andra och får vara beredd på att åka förbi tre, fyra andra hållplatser på vägen till sin destination. Samt att man åker mellan just hållplatser förstås, och inte dörr till dörr - det är trots allt en buss.
– Resan kostar lika mycket som en vanlig tätortsbiljett med bussen och gäller i två timmar. En tjej som jag körde häromveckan hann med fem ärenden på två timmar och den enda biljetten, säger Henke.
Många tror att X-linjen är speciellt för äldre, men chaufförerna berättar att alla sorters säfflebor åker med dem.
– Det är folk från 5 till 90 år. De åker till skolan, idrottsträningen, mataffären, kyrkogården och badplatsen, säger Jerry.
– Det händer även att skolor bokar oss, fyller Henke i.
Rätt i tiden
Ingela Larsson, kommunikationsstrateg på Värmlandstrafik, är väldigt glad över att kunna berätta för säffleborna att det nu kommer att vara ännu lättare att åka med X-linjen. Eller rättare sagt; det kommer att bli lättare att få den att komma snabbare och hinna med fler turer på en dag.
– Det här ligger ju så rätt i tiden. När bussen är anropsstyrd kör man inte tomma bussar. Vi kör fossilfritt och för många ersätter det bilen, när bussen kommer när man vill.
– Det här är framtidens trafik, i alla fall för småkommuner. Det blir också en helt annan service och kundkontakt. Vi lär känna resenärerna och det tror jag att många tycker känns tryggt och trevligt, att de känner igen en, fyller Henke i.
Fortfarande är X-linjen i Säffle den enda av sitt slag i Värmland. Det återstår att se om det snart blir ringar på vattnet och konceptet testas i fler kommuner.
– Ja, det är inte helt osannolikt att det blir så, säger Mathias.