Hoppa till huvudinnehållet

Långa köer hos banken upprör

Publicerad:
Det blir ofta lång kö utanför bankkontoret innan det öppnar.
Det blir ofta lång kö utanför bankkontoret innan det öppnar. Foto: Nathalie Forsström

Lena Axelsson har varit kund hos Swedbank i flera år. Efter ett besök häromveckan chockades hon av den långa väntetiden när hon skulle utföra ett ärende så enkelt som att få en ny bankdosa.

Det tog henne hela en timme och fyrtiofyra minuter. Då ska det tilläggas att hon var där strax innan banken öppnade för dagen.

– Det är för dåligt. När en bank som är så stor inte har bättre service för sina kunder. Ingenstans är det värdigt, säger Lena Axelsson.

Lena poängterar även att det är svårt att ta sig fram och söka information på annat sätt.

– Att försöka komma fram via telefon är också svårt, det blir växeltelefon. Det känns som det bara blir mer och mer besvärligt att komma fram. Vill man boka en tid med en handläggare så måste man köa för det med, berättar Lena Axelsson.

Flera reaktioner

Det är fler än Lena som har reagerat på de långa väntetiderna och som går dit tidigt när de har ett ärende för att hamna långt fram i kön.

ST har varit i kontakt med Terés Lagerkvist, kontorschef för Swedbank i Säffle, för att höra vad de långa köerna beror på.

Hur kommer det sig att kötiden för att få hjälp är över en och en halv timme lång?

– Vissa dagar och tider kan det vara högt tryck på våra kontor och då gör vi alltid vårt bästa för att hantera det så snabbt vi kan. Men vi beklagar så klart om det har varit till besvär för någon.

Ser ni över möjligheter till att lösa problemet?

– Vi utvecklar ständigt sättet vi arbetar på för att bli bättre, och lyssnar så klart på både kunder och allmänheten. Vi har bland annat utökade möjligheter att göra tidsbokade besök. Sen ska man komma ihåg att vi alltid är tillgängliga via internet, telefonbanken och mobilappen där man enkelt och säkert kan genomföra många olika bankärenden.

Stämmer det att Åmålskontoret är stängt på heltid? Kan det i så fall vara en bidragande faktor?

– I Åmål håller kontoret öppet som vanligt för rådgivning vid tidsbokade besök.

Det upplevs svårt att ta kontakt även över telefon. Är det något som tas upp?

– För att möta efterfrågan på tidsbokade besök har vi nyligen lanserat en telefonilösning som gör att man enkelt kan komma i kontakt med oss på det lokala kontoret för att göra en bokning. Något som vi ser ska underlätta att komma i kontakt med oss. Överlag ser vi att vi har god tillgänglighet men vi kan alltid bli bättre.

Artikeltaggar

NäringslivSäffleSwedbank

Så här jobbar Säffle-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.