Helgens driftstörningar i vattendistributionen drabbade många Säfflebor, men nu ska problemet vara åtgärdat.
Orsaken bakom läckaget ska ha varit att en stor huvudledning under vattnet gått sönder.
Klockan 19 i lördags kväll gick den första informationen om vattenläckage ut till boende i det drabbade området. Sex timmar senare ska problemet ha varit åtgärdat. Det tycker Erik Martinsson, VA-ingenjör på Säffle kommun, är snabbt jobbat med tanke på att det var en läcka som var svår att hitta.
– Mellan östra och västra sidan av Säffle finns flera överföringsledningar som går under Byälven. Det var i huvudledningen som läckan uppstod och det är ganska stora rör på 250 millimeter. Vi beklagar naturligtvis olägenheten att många blev utan vatten, men vi tycker att det gick förhållandevis snabbt och bra med tanke på hur komplicerad den var att hitta.
Det virvlade konstigt på vattenytan
Det var tack vare organisatoriska rutiner som man snabbt kunde lokalisera vart den var.
– Vi har rutiner för läckageberedskap. Dels har vi mätinstrument som kan hjälpa oss att avgränsa läckaget till ett visst område. Dels fick vi inte in några larm om stora vattensamlingar. En så stor vattenläcka brukar tränga upp ur marken och vara enkel att se på det sättet, så får vi inte in några samtal brukar vi titta på ledningarna under vattnet. Där kunde vi se att det virvlade konstigt på vattenytan, säger Erik Martinsson.
Ledningen avstängd
Läckaget kunde sedan isoleras genom att ventilerna på bägge sidor om ledningen stängdes av. De kommer att förbli stängda tills hela ledningen så småningom byts ut.
– I nuläget vet vi inte varför läckan har uppstått då vi inte har plockat upp ledningen, men man kan ju spekulera i att den har fått någon form av skada. Det ska vi besikta och sedan planerar vi en omläggning på hela ledningen. Det är mer rationellt än att göra punktinsatser under vattnet.
Fram tills dess används reservledningar för att säkerställa vattendistributionen. Missfärgningar och luft kan dock förekomma.
– Det kan finnas vissa som har problem med luft och missfärgat vatten, men vi har gått ut med information om att spola till dess att vattnet är klart i färgen och vi har inte fått några samtal alls under måndagen, så det verkar som att de flesta inte har bekymmer längre.
Fått kritik
Under arbetet med läckaget har flera Säfflebor kritiserat hur Säffle kommun har skött informationen. Erik Martinsson menar att information ska ha gått ut till alla boende i det berörda området, som har sitt mobilnummer registrerat på sin adress.
– Vi använder ju ett sms-aviseringssystem men får ibland kommentarer från folk som inte har fått sms med information. Då är det ofta så att man inte har ett nummer som är registrerat, men det kan man själv gå in och göra på vår hemsida.
Han är också medveten om att det finns de som vill ha information på andra sätt.
– Men vi tycker att sms fungerar väldigt bra då det når ut direkt till de drabbade i stället för att det annonseras ut på hemsidan. Det är ju inte alla som hittar dit, säger Erik Martinsson.