Tisdagen den 18 juli hade jag för andra gången på ett år bokat den så kallade X- linjen. Bakgrunden var att jag behövde besöka mitt hus i Treabackarna från mitt fritidsboende vid Hallandskusten. Jag hade en del bagage med mig.
Eftersom det inte fungerade att boka via appen från Halland ringde jag direkt till Värmlandstrafik och bokade. Det fungerade fint, trodde jag. Jag angav att jag skulle anlända till Resecentrum med tåget från Göteborg 16.59. Detta antecknades.
Efter tre timmars resa kom tåget i tid till stationen och jag skyndade på till bussen. När jag kom 10 meter från bussen körde den iväg trots mina vinkningar. Jag var ingalunda sist från tåget skall tilläggas.
Något irriterad ringde jag Värmlandstrafik och bad dem ringa chauffören.
Då fick jag till svar att ”tekniken inte hade fungerat tidigare och att vederbörande inte hade chaufförens telefonnummer”. Man erbjöd en ny bokning snarast.
Ännu mer irriterad avböjde jag detta och promenerade hem. Jag är visserligen 77 år med bagage, men vid god hälsa och van att gå.
Jag har ändå några åsikter om saken: servicen är urdålig. Det är okänt för mig om chauffören är döv eller blind eller om han inte kan klockan. Det kan vara ettdera eller flera skäl. Det är en skam att Värmlandstrafik och Säffle kommun förstör en jättebra och som jag förstår unik service inom kollektivtrafikområdet. Som pensionerad förvaltningschef med många år i tjänst inom kommunen med bland annat ansvar för kollektivtrafiken, blir jag sorgsen när jag ser hur en utmärkt idé förflackas på detta sätt. Se nu till att styra upp servicen så att sådana här incidenter- som jag vet inte är den enda - försvinner. Detta innefattar förmodligen både instruktioner till servicecentret som till chaufförer. Även appens funktion behöver ses över. En service utan kvalitet är inte värd namnet.
Joel Nyström