På måndag öppnar skolorna i Säffle dörrarna för välkomna eleverna tillbaka efter ett långt sommarlov. På Tveta skola väntar ett läsår med nya utmaningar. Med hjälp av projektmedel kommer fokuset på specialpedagogiken bli ännu högre.
Något man på Tveta har värnat om är att skapa trygga relationer i skolan. Genom att nu kunna ha förskolan så finns möjligheten att följa barnen hela vägen upp till sjätteklass. Grunden i verksamheten ska vara trivsel, trygghet och arbetsro, för att få en god bas att kunna lära sig på. Det har därför aktivt jobbats med att hitta otrygga platser och försöka förebygga men även lära barnen hur konflikter ska hanteras. I enkäter så syns ett tydligt positivt resultat.
I de stora övergångarna så får elevgruppen bekanta sig med den nya läraren. Den nya förskoleklassläraren kommer gå med i förskolan en dag och liknande mellan tredje- och fjärdeklass. Allt för att skapa en relation och trygghet när de lär känna varandra.
– Allt hänger ihop med varandra. Det går inte att starta om vi inte har den grundtryggheten, säger Maria Svantesson, rektor på Tveta friskola.
Projektmedel
– Den satsning som nu kommer att göras ligger därför helt rätt i tiden. Vi har något bra att bygga på, fortsätter Maria Svantesson.
De projektmedel, pengar, de sökte kommer gå till att utveckla det specialpedagogiska stödet och tänkandet i verksamheten. Att genomgående implementera resurser och kompetenshöjning hos personalen.
Dessutom har det gjorts inköp av screeningmaterial. För att kunna se tydligare vad just den eleven behöver. Kunna hitta de styrkor och svagheter hos varje individ. Annika Engen Henke jobbar deltid som specialpedagog och kommer nu kunna ha större medel att lägga fokus på detta.
– Skolan har ett stort kompensatoriskt uppdrag. Vi har självklart gjort det tidigare men nu kan vi blir mer pricksäkra i arbetet, förklarar hon.
– Vi behöver alltid mer kunskap. Nu kan vi som sagt hitta lässvårigheter tidigare. Tack vare att vi har förskolan och ett gott samarbete oss emellan, kan det upptäckas i tidig ålder, fyller Maria Svantesson i.
Läslyftet
Skolan jobbade under förra året med läslyftet. Läslyftet är ett projekt som tagits fram av Skolverket och syftar till att utveckla undervisningen så att läsande, skrivande och samtal för att främja kunskapsutvecklingen i alla skolämnen. I och med att det är statligt kände skolan att det inte fick ta den tid som behövdes.
I år har man därför valt att göra det utan statliga medel för att kunna lägga den tid som behövs. Målbilden är att göra läsandet till ett äventyr. Att i skapa läsmiljöer och samtal som främjar elevernas utveckling i lärandet så väl som den personliga utvecklingen att kunna kommunicera och våga.
– Att kunna läsa är viktigt för att klara skolan. Kan man också prata om en text på ett sätt mer än vad som stor. Går på djupet. Då är förutsättningarna enorma. Även som personer. I läsandet kan deras kreativitet få utvecklas, de kan hitta dem inom dem, förklarar Sofia Hallden, förstelärare och ansvarig för läslyftet.
– Idag måste vi konkurrera med andra medier. Där är det i dagsläget enklare att vara kreativ och kunna prata med kompisarna. Vi har förhoppningen att barnen kommer kunna hitta den inre kreativiteten, för den finns hos alla, och samtala om vad man har för likheter i en bok med en kompis, fortsätter Sofia.
Tack vare att läslyftet hoppas de även att man i ett tidigare skede ska kunna se svårigheter hos eleverna. Vilket knyter bra ihop med den satsning som görs inom det specialpedagogiska på skolan.
Kommer ta tid
För att förändra verksamheten kräver det tid. Att skapa en stark läskultur är inget som sker över en natt. För att det ska fastna så det sitter i djupet kommer arbetet på gå under en lång tid. För Maria är det viktigt att beakta det. Om ett år kan förändring ske, men det måste skapas kontinuitet menar hon. Däremot ser hon inga hinder för det utan är mycket stolt över den personalgrupp som finns på skolan, och personalgruppen är eniga att relationen och kommunikationen sinsemellan alla är fin.
– Jag vet att jag har hela personalen med mig. Vi är en liten skola men har stora möjligheter, avslutar hon.