Det har gått några veckor sedan de skärpta reglerna för A-traktorer infördes för att höja säkerheten i trafiken och för passagerare. Men hur efterlevs egentligen de nya reglerna? Det har ST tagit reda på.
Efter skärpta regler för A-traktorer: ”Lätt att glömma”Petter Magnusson är gruppchef på trafikenheten i Karlstad. Han berättar att man inte har infört några riktade insatser för att kontrollera specifikt A-traktorer sedan regelskärpningen, men att de kraven nu är så pass tydliga att det är mycket enklare att identifiera regelbrott.
– Det här är regler som gör det enkelt att avgöra om det är rätt eller fel och på så vis räcker det egentligen att slänga ett getöga när man möter en A-traktor. Har man bälte eller inte? Man behöver inte vara specialutbildad för att klargöra om det är ett regelbrott, och det tror jag har ökat vakengraden hos gemene polis och risken att bli upptäckt blir då betydligt högre.
Använder inte bältet korrekt
Under sina trafikpass har Petter själv märkt att det finns särskilt en regel som inte efterlevs. Ungdomarna använder inte bilbältet korrekt, vilket har lett till ett antal böter sedan de nya reglerna trädde i kraft.
– Jag har ju rapporterat både förare och passagerare i samma fordon då de har på sig bältet, men felmonterat. De har bara midjefunktion och i övrigt sitter det tvärgående på ryggen. Då är ju det likställt med att man inte har bilbälte och då blir det 1500 kronor i böter, säger Petter.
Många ungdomar som uttalat sig i media, menar att de nya reglerna förstör epakulturen, och syftar då på att man nu bara får sitta en person per säte i fordonet. Men denna regel har Petter inte upplevt något utstickande.
– Vad gäller numerären har jag inte stött på några problem med än, men med det sagt säger jag inte att den inte finns, säger Petter.
Och hastighetsgränsen då?
– Ska jag vara ärlig så tror jag att det är ett problem. Många av de traktorer vi anträffar på våra vägar är manipulerade, men det är lite svårare att komma åt eftersom det kräver en fast kontroll eller att man ligger efter på rull.
Hur är det – får man frirulla i en högre hastighet än 30 kilometer i timmen?
– Även om det är felaktigt att rulla i en högre hastighet än 30 kilometer i timmen så är inte av den hävden att jag står och mäter i nedförsbacke. Jag vill ge ungdomarna någon form av ärlig chans. Har vi problem med att det går för fort på grund av att fordonet är manipulerat, då har vi en olovlig körning som tar över själva hastighetsöverträdelsen, i och med att du åker i ett fordon som klassas som personbil, säger Petter Magnusson.