Hoppa till huvudinnehållet

Wermlands mejeri: ”Läget är så pressat, det är svårt”

Publicerad:
Wermlands Mejeri säljer närproducerad mjölk och grädde från värmländska kor. Arkivbild.
Wermlands Mejeri säljer närproducerad mjölk och grädde från värmländska kor. Arkivbild. Foto: Jenni Jansson

Priserna på bland annat mejeriprodukter har stigit kraftigt det senaste året, och samtidigt dricker kunderna allt mindre mjölk.

Trots en försäljningsökning under sommaren märker Wermlands mejeri nu ytterligare en nedgång – och framtiden är oviss.

– Läget är så pressat, det är svårt, säger mejeriets vd Yngve Gustafsson.

På ett år har priset på en liter standardmjölk stigit med runt 2,50 kronor.

Wermlands mejeri i Värmlands Nysäter hade i fjol ett tioprocentigt tapp i mjölkförsäljningen, något som NWT rapporterade om i februari.

Yngve Gustafsson berättade då att det finns en rädsla i branschen för att försäljningen kommer fortsätta neråt.

Sedan dess har företaget upplevt både berg och dalar.

– De senaste veckorna har det blivit en minskning, så vi är lite frågande för tillfället men har inte riktigt hunnit utvärdera exakt vad det beror på. Men vi har fått en mindre försäljning på sistone. Sedan har det varit ganska bra försäljning under sommarhalvåret, säger Yngve Gustafsson.

Man anar att det till viss del är konkurrenternas beslut som påverkar.

– Arla har nu sänkt en del på sina produkter prismässigt och vi ser att det kan ta lite marknad för oss. Men eftersom vi inte har hunnit utvärdera vet vi inte riktigt än, men sänkt priset har de gjort.

Och det har inte ni kunnat göra?

– Nej vi har inte gjort det än i alla fall. Förut låg vi ganska jämnt gällande prisnivån och det har inte varit någon stor skillnad på vårt och Arlas pris. Vi har dock legat högre i avräkningspriset och det gör vi fortfarande, vi betalar 70-80 öre mer till bönderna än vad Arla gör.

Yngve Gustafsson, vd för Wermlands Mejeri. Arkivbild.
Yngve Gustafsson, vd för Wermlands Mejeri. Arkivbild. Foto: Jenni Jansson

Den minskade försäljningen av mjölk påverkar företag och bönder i hela landet, enligt Yngve Gustafsson.

– Priserna har gått upp men det är svårt att bedöma, eftersom allting går upp. Det är inte bara mjölk det handlar om, utan det är andra varor också, räntor som går upp bland annat. Det är en marknad som är väldigt svår att förstå sig på för tillfället.

Hur går det för era andra produkter?

– Vi ser bland annat att ostpriserna är lite lägre nu helt plötsligt, det gör ju att det inte är någon ekonomi i att göra ost längre. Läget är så pressat, det är svårt.

Hur ser du på framtiden?

– Det är svårt att svara på, men det har varit otroliga svängningar. Det är något som jag aldrig varit med om under de 50 år jag jobbat inom branschen. Man får hoppas det stagnerar, så att försäljningen inte minskar mer. Det är ju det man är rädd för, avslutar Yngve Gustafsson.

Mjölkköpen går brant nedåt: ”Vi gör allt för att hålla i för böndernas skull”

Artikeltaggar

ArlaButikerEkonomiFörsäljningKonsumentMatMat och dryckVärmlandVärmlands länVärmlands NysäterWermlands MejeriYngve Gustafsson

Så här jobbar Säffle-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.